Archive for » november, 2014 «

Efit onsdag 19 november 2014

Förra efitdagen tog jag noggrant bilder varje timme, men då hade vi inte skaffat nät, så det bidde inget. Vi befinner oss alltså på Teneriffa, mannen, dottern och jag. Tre veckor i paradiset med sol och bad, ledighet och skön samvaro.

bild1
7-tiden
Idag har jag gjort omelett till frukost. Mums.

bild2
8-tiden
Det har regnat från och till under natten och nu är det mulet och trist väder.

bild3
9-tiden
Ingen sol i antågande än, så jag läser och dricker kaffe.

bild4

10-tiden
Dags att utflykta sig lite. När det är mulet kan ju shoppa i stället 🙂

bild5
11-tiden
Sara har fyndat jeans.

bild6
12-tiden
Ibland behöver man.

bild7
13-tiden
Dagens lunch är våfflor i skandinaviska kyrkan. Våfflorna smakade jättegott, men kaffet var ingen höjdare.

bild10
14-tiden
Det blåser i dag.

bild8
Bonusbild
Självklart ska linslusen vara med 🙂

bild11
15-tiden
Där bakom molnen finns solen. Det är varmt, men mulet som sjutton. Vi åker runt och tittar på bananplantage, roliga hus och intressant natur, men det är svårt att ta kort från bilen.

bild12
16-tiden
På hemvägen lyckas jag fånga en ricinbuske på bild.

bild13
17-tiden
Även om det är mulet kan man dricka sangria 🙂

bild14
18-tiden
Dagens middag äter vi på Marios. god mat, trevlig personal och bara runt hörnet.

bild15
19-tiden
Solen går ner redan 18.15, så vid 19 är det kolmörkt. Men varmt, så man kan sitta ute på kvällarna.

bild16
20-tiden
Detta blev dagens sista bild. Ett litet kvällsdopp i poolen har just avklarats. Vi var ganska ensamma om att bada i poolen. Det var för kallt eller nåt. Jag badade alla dagar utom hemresedagen. Sista dagen var det bara 20 grader i poolen. Åh så kallt.

Sol i november

Vi lämnade ett mulet och regnigt Sverige en lördagseftermiddag.  Planet anlände till Teneriffa på kvällen.Vi fick snabbt vårt bagage och hyrbil och åkte mot vår destination: Palo blanco i Las Americas. Det tog en liten stund: man kan säga att vi körde vilse. Eller annorlunda som H säger. Men vad gör väl det. Ute är det 26 grader varmt och vi njuter utsikt och värme. Det tar en stund innan vi får parkering, men sen kan vi inta lägenheten. Middag vid 23 på restaurangen runt hörnet smakade delikat och sen avslutade jag  dagen  med en simtur i poolen under stjärnorna och fullmånen. Helt magiskt!

soltant

Sen följer dagar med sol och bad, shopping, promenader och utflykter. Vi lagar mat och dricker sangria, badar i havet och simmar i poolen. Vi bor mitt i smeten med havet några hundra meter bort, men ändå avskilt med egen pool. Kan inte bli bättre. Vi är i paradiset!

sangria

Vi har sett solnedgång och makalöst vacker natur. Bananplantage och annorlunda hus. Ricinbuskar och sandslott på stranden. Krabbor och kackelackor. Druckit cava och Cola zero. Vandrat på stranden och botaniserat i supermercadonan.

Vi har besökt Djungle park med djur och växter. Badat i Aqualand och varit på en fantastisk båttur på havet, där vi sett delfiner och badat. Vi har sett Teide och dess magiska månlandskap. Vi har gjort härliga roadtrips runt ön och sett massor. Sen heter det inte köra vilse, utan köra annorlunda. Tack vare det har vi sett platser vi aldrig tänkt besöka och några ställen har vi sett en gång till 🙂

delfiner
Los Gigantes praktfulla klippor, oräkneliga regnbågar, snö på Teides topp, vågor på stranden, pinjeskogar. Ja, vi har sett så mycket härligt och vackert.

Vi har struntat i klockor och måsten. Låtit kroppen styra dygnsrytmen och bara varit. Vi har ätit god mat på restaurang och njutit av servicen. Vi har lagat mat hemma och myst med how I met your mother marathon i soffan.

Jag har klarat av att handla i fiskdisken med min gamla skolspanska och lagat en delikat fisksoppa med spanska råvaror. Vandrat på stranden, tittat på båtar och krabbor. Sett en regnbåge.  Många regnbågar. Njutit av utsikt över berg och hav. Tankar energi och D-vitamin.

Som grädden på moset har jag genomfört en anställningsintervju via Skype. Det gick så bra att de ville träffa mig igen.

Det här är seriöst den bästa semester jag har haft. Jag förstår varför H envisas med att ha semester i november och åka till Teneriffa. Nästa år blir det 4 veckor.

hav

Efit från Teneriffa

Hela dagen tog jag snällt bilder varje timme. Förutom de sista.

M E N

Dator, nätverk och mina bilder är inte på samma sida om man säger så. Jävla windows. För min Mac hade aldrig krånglat 😉

Så onsdag 19 november på Teneriffa får ligga och mogna tills vi kommer hem.

Hej

Kommer ni ihåg mig?
Inna.
Det har varit lite dåligt med skrivandet. Orsaken stavas s e m e s t e r.

Mannen, dottern och jag befinner oss där man kan gå barfota, bränna sig i solen och bada i havet. I november.
Vill inte åka hem. Tur att vi ska vara här några dagar till.

Vi är i paradiset.
Vill aldrig mer vistas i Sverige i november.
Ville bara säga hej.

Nya blanka blad

Måndag. Ny dag. Ny vecka. Ny månad. Nya möjligheter.

Jag har alltid gillat måndagar.

Ovanligt pigg i morse. Låg vaken och väntade innan klockan ringde. För det är fullständigt otänkbart att gå upp innan. Jag är ingen morgonmänniska. Vanligtvis är jag trött som ett snöre när klockan ringer.  Bonussonen lika trött. Så vi pratar inte så mycket vid frukostbordet 🙂
Varje morgon vid halv 7 tänker jag att jag kan ju gå och lägga mig igen när bonussonen åkt till skolan. Men tji får jag. När skolbussen har kört in till stan har jag piggnat till och kan inte förstå varför jag ska lägga mig igen. Så då är det bara att tuta och köra på med dagens plikter.
Varje dag ägnar jag mig åt jobbsökeri efter frukost. Sen diverse hushållssysslor och efter det kan jag ägna mig åt navelluddspillande dvs kolla på serier, fördjupa mig i en bok, hänga på sociala medier och läsa bloggar.

En av de främsta orsakerna till att jag läser bloggar är att få perspektiv. Sen har jag alltid haft ett genuint intresse av andra människor. Jag bryr mig om andra människor och att kunna ta del av deras liv. Att intressera mig för andras tankar och händelser berikar mitt liv. Det är sunt att lyfta blicken från sig själv och vända perspektivet från sitt eget navelskådande. Att bry mig om andras väl och ve gör mig till en bättre människa.

chrilleros

Idag har världens bästa svärmor och jag besiktigat vår bil. Ja, eller det är ju H som äger den. Jag åker bara i den.  Besiktningen gick som en dans. Skönt.

Vi har också hämtat en stol, som vi köpte igår via webben. Till sjukt bra pris. Så nu kan bonussonen sitta bra framför datorn. Jag sitter oftast vid köksbordet när jag skriver.  Eller i soffan. Det är fördelen med bärbar. Man kan sitta var som helst. Inte vara fastlåst vid ett skrivbord.

Nu är det dags att göra klart middagen. Familjen bjuds på skinkstek, sås, potatis, kokta grönsaker och gelé. Vad ska Du äta idag?

Kvällstankar

Så är det söndag kväll. En mysig hemmahelg är till ända. Mannen har lagat bil. Jag har lagat mat. Stereotypa roller kan man tycka. Men vi ska nog vara tacksamma att jag inte lagat bilen. Min kompetens på den fronten är helt tydligt obefintlig. Laga mat är jag däremot oerhört bra på.

Vi har pratat och skrattat, kelat och myst, sovit och städat, pussats och tvättat. En helt perfekt helg på tu man hand. Det är så skönt att bara vara tillsammans. Man behöver inte göra så mycket. Just det där att kunna njuta av det lilla och vardagliga. Dela en måltid. Lyssna på varandra. Dela glädje och sorg. Få varandra att skratta. Känna hur kärleken och harmonin flödar. Vara tillsammans och ändå ge varandra utrymme.

Idag har jag varit på minnesgudstjänst. Det var högtidligt och sorgligt, men ändå så rogivande. På något oförklarligt sätt kändes det som att Chrille satt bredvid mig i kyrkbänken.

Saknaden är stor. Visst sörjer jag nära anhöriga som gått bort. Saknar och sörjer. Min farmor fattas mig varje dag och jag rådfrågar henne om mycket, 12 år efter hennes död. Men inget går att jämföra med att förlora ett barn.
Hur han låg där kall och död. Det är fortfarande svårt att begripa känslomässigt, även om jag förnuftsmässigt vet att han är död. Att han aldrig kommer tillbaka.