Archive for » augusti, 2013 «

Harmoni

En ledig vecka i ett rött hus på landet.

paron

Jag pysslar om familjen, njuter av sommar och bara är. Det är en härlig tillvaro. Jag är mer hemmafru än vad jag tidigare velat erkänna. Fast så klart, det är lättare på sommaren när det är varmt och ljust.

En förkylning har behagat slå sig ner i min kropp. Jag fördriver med dunderkurs-te. Te med riven ingefära, vitlök och citron. Jag har smakat godare om man säger så. Och jag förstår inte varför kärleken inte vill pussa mig när jag druckit det 😉

bad2

krafta

Vi njuter av sommarvärmen och den vackra naturen. Badar och fiskar kräftor. Livet på landet passar mig.

Igår kväll var det 21 grader när vi badade. Livet är gott <3

bad   bad3 sunset

Hej

Mina besök här i bloggen blir allt mer sporadiska. Kanske att det blir mer ordning på bloggandet när höstmörkret tränger sig på. Vem vet?

Man skulle kunna tro att det inte händer så mycket i mitt liv. Men där tar man fel! Det händer massor. både bra och dåliga saker, men som jag inte ventilerar här.

Jag gör mitt bästa för att njuta av livet här och nu. Det har jag blivit jävligt bra om jag får säga det själv. Livet på landet är balsam för själen och jag kan inte minnas när jag var så befriad från stress och kände sån harmoni som jag gör.

Det är underbart att cykla omkring på landet och njuta av det sköna landskapet. Livet på landet är lugnt och stilla, men ändå så fullt av liv!

Bönderna jobbar febrilt med att skörda. Åkrar som hela sommaren prunkat i gult och rött och nu både skördade och plöjda och skimrar i brunt. Andra fält är fyllda av härlig mogen säd som ska bli flingor, mjöl och pasta.

Hallonen är slut och buskarna beskurna. Men det gör inget för frysen är fylld av söta, härliga bär. Och är man lite sugen finns det mogna krusbär att smaska på.

Livet är gott!

130824

Efit söndag 18 augusti 2013

En sommardag som börjar i väst och slutar i öst. För det är fortfarande sommar. Även om vi har hög klar höstluft och mörka kvällar.

bild1
00-tiden
Det har nyss blivit söndag och vi vandrar hemåt i i den ljumma natten från en härlig kväll på stan. Konsert med fantastiska April Verch, en öl på 7:an och så bio (igen) Känn ingen sorg är en underbar film som fick mig att både skratta och gråta. Den berör. Förutsatt att man gillar Håkan Hellström.
#kulturkalaset

bild2
01-tiden
Jag är trött och somnar snabbt.

bild3
07-tiden
Vaknar och upptäcker att jag inte är ensam i sängen. Två pälsbollar sover hos mig. Jag är inte sugen på att gå upp och somnar om.

bild4
08-tiden
Hello world! Så här ser en alldeles nyvaken Inna ut. Vaknar strax innan sonens väckarklocka ringer.

bild5
09-tiden

Sonen har gjort en smarrig frukostsmoothie. Mango, ananas, jordgubbar, youghurt, bladspenat och ingefära. mums.

bild6
10-tiden

Dags att packa ihop mina prylar. Undrar om jag får ihop resväskan?

bild7
11-tiden
Sitter på spårvagnen och ska kommentera hos en kompis. Det går ju bra *not* Det krånglar verkligen ALLTID när jag ska kommentera i bloggar från mobilen. Det är den främsta orsaken till att jag suger på att kommentera.

bild8
12-tiden
Första hållplatsen på min resa. Fast jag ska inte av här. Och det är precis så grått som det ser ut på bilden. Men det har slutat regna. Alltid nåt.

bild11
13-tiden
Dagens lunch: kaffe och macka. Bra med matsäck.

bild12
14-tiden
Vi åker förbi en och annan Bregottfabrik. Speciellt mellan Jönköping och Gränna. Det är så fint på landet. Och jag vet att det är suddigt. Inte så lätt att fota när bussen susar fram på vägen, men tror inte att chauffören vill stanna så jag kan fota 🙂

bild13
15-tiden
Bussen har äntligen passerat gränsen till Östergötland och jag är snart hemma.

bild14
16-tiden
Hemma i ett rött hus på landet.

bild15
17-tiden
Fika ute eller fika inne? Vi fikar inne.

bild16
18-tiden
Dags att laga lite middag. Det är underbart att ha en man som är jättebra på att laga mat.

bild17
19-tiden
Middagen kunde vi äta ute, för solen kom tillbaka^^ Grillat kött och grönsaker med mandelpotatis smakade utsökt i kvällssolen på verandan.

bild18
20-tiden
Efter maten får man ta hand om disken. Fast först får man tömma diskmaskinen.

Glömde fota 21 & 22

bild19
23-tiden
Månen lyser stor och rund och vit bakom träden och jag somnar lycklig i ett rött hus på landet.

Och jag gillar kommentarer. Det är så många som bara smyger förbi. Säg hej vetja!

Avundsjuk

Sneglar  på alla inlägg och statusuppdateringar som handlar om pw och löpturer. Och jag blir så avis. Ja, till och med att man har varit ute på en supertidig morgonpromenad med hunden blir jag  a v u n d s j u k på.

pw

Jag vill också kunna gå fort och långt. Jag vill kunna springa.

Men så har jag en fot som inte är bra. En fot som bara kan bli bra av  v i l a.

Hälsporre suger purjolök om du frågar mig.

fot

Men så tänker jag  skärp dig Inna. Sluta med ditt gnäll!
För jag är frisk för övrigt och har inget funktionshinder, är glad och positiv och tycker att livet är härligt. Man kommer ingen vart med att gnälla och titta surt på vad andra gör.

Jag insåg att det tar tid  bli bra i foten när jag tog några små danssteg på konserten med West of Eden i fredags. För fy farao vad ont jag fick. Halta Lotta är bara förnamnet. Men på lördagen var jag jätteduktig och avstod från att dansa, även om det ryckte i dansfoten när det var så mycket bra musik.

Det gäller att fokusera på det positiva. Det gäller allt i livet. Man kommer ingen vart med gnäll.

Ibland undrar jag var jag har fått min positiva livssyn ifrån. Men jag är tacksam att jag har den. Det är en styrka och jag är hellre glad och blåögd än skeptisk och negativ. Livet blir så mycket lättare.
Jag tar sällan ut glädjen i förskott, men däremot tror jag att det alltid blir bra. På ett eller annat sätt. Inte alltid som man tänkt sig, men det blir bra.

Varje dag tackar jag för livet och gör mitt bästa för att leva. Livet är gott.

Men hälsporre suger purjolök ändå. Tur att jag kan cykla.

Det var den helgen

Efter 4 veckor i paradiset åkte jag västerut till lägenheten där mina möbler bor. Det var nästan så jag inte kände igen min lägenhet. Sonen hade skött både blommor och städning. fast av någon anledning hade mitt rum inte städat sig när jag var borta. Och jag gav det tydliga instruktioner!

Men jag stannande inte på tredje våningen utan for till vännerna i ett annat rött hus på landet och ägnade hela helgen åt musik, gemenskap och glädje.

Folkmusikfestival. Massor av härlig musik. Nya band och gamla bekanta.

Det har varit en underbar helg.

I morgon ska jag ta ett snack med mitt rum. Så det blir någon ordning på städningen menar jag.

bild(242)

Ett foto i timmen 6 augusti 2013

Jag är fortfarande ledig. Jag är fortfarande i paradiset på landet. Kärleken vill fortfarande inte figurera på bild i bloggen. Intet nytt under solen alltså. Men en och annan härlig bild hoppas jag kunna bjuda på ändå!

bild1
05-tiden
-Skulle jag gå upp nu! Glöm det.
Kärlekens väckarklocka har ringt. Halv 6 är okristligt tidigt om du frågar mig. Eftersom jag är ledig så somnar jag om.

bild2
07-tiden
Jag blir inte mätt på denna utsikt genom sovrumsfönstret. Och visst är halv 8 en mycket mer mänsklig tid att vakna!

bild3
08-tiden
Dricker mitt nya te i min nya mugg. Teet är ett rooibos smaksatt med citrongräs och citrus och heter Gin & Tonic. Det smakar jättegott! Både mugg och te finns på Kopp & Kanna i Vadstena.

bild4
09-tiden
Bakar lite hallonmuffins, eftersom Kärleken gav bort alla jag bakade igår. Ett kärt besvär. Jag gillar ju att baka.

bild5
10-tiden
Är en god dotter och telefonerar till mor. Headset är oslagbart när man talar i telefon. Jag skulle inte klara mig utan.

bild6
11-tiden
Precis när Lena och jag planerat cykla iväg på dagens utflykt öppnar himlen sig och vi går in och dricker kaffe i stället. Men strax efter kan vi gå ut i trädgården, där herr Tupp och hönorna huserar, och konstatera att regnet upphört.

bild7
12-tiden
Vårt första mål: Hagebyhöga kyrka. Lena guidar och visar runt och sedan klättrar vi högst upp i tornet.

bild8

100 år gammalt klotter 🙂

bild15
13-tiden
Så fortsätter vår utflykt. Loppis 1 var stängd, på loppis 2 köpte jag en vas och silverskedar och sen fortsatte färden på småvägar på landet. Grusväg fick en annan betydelse. Som att cykla på en stenig strand.

bild16
14-tiden
Lunch intas vid Vätterns strand efter att loppis 3  och 5 var stängda, däremot gjorde Lena ett fynd på loppis 4. Räkmackorna smakar himmelskt och är köpta på Östenssons.

bild17
15-tiden
Vi har cyklat genom klosterområdet, kollat på Örtagården och genat över slottsgården och spanar in gamla grejer hos Evert Larssons diversehandel. Fullt i prylar. En upplevelse!

bild18
16-tiden
Loppisrundan avslutas hos Vadstena Antik & kuriosa. Sen vägrar mina fötter att traska runt mer.

bild19
17-tiden
Både Kärleken och jag har kommit hem och kan äta middag tillsammans på verandan. Det är soligt och varmt. Cykelturen hem var svettig. Varför ägna sig åt spinning när man kan cykla i motvind på Östergyllen 🙂

bild20
18-tiden
Den smakade himmelskt gott!

bild21
19-tiden
Kaffet är urdrucket och jag gör i ordning marinaden till morgondagens middag: dubbelmarinerad fläskfilé.

bild22
20-tiden
Ställer in cykeln i förrådet, så att ingen kan knycka den. Förrådet är ett vackert gammalt hus med patina.   Det är fint på landet.

bild23
21-tiden
Jag försökte ta en bild på den magiska solnedgången och det blev bara skrutt. Så jag satte mig på verandan i stället. För det är magiskt på landet likaväl.

bild24
22-tiden
Vi sitter fortfarande på verandan och njuter av sommarkvällen. Dessa magiska dagar ger energi och ork att stå ut med november.

Lite dagvill är jag nog

Fortfarande ledig. Fortfarande sommarsambo.

Det bästa med ledighet är nog att slippa väckarklocka. Att låta kroppens egen rytm styra. Jag sover så mycket mer och mår bra av lugnet på landet. Tänk att jag blivit så mild och mjuk. Var tog den där vassa arga vägen?

Det är en himla skillnad på att gå upp klockan 6 och klockan 8 när man är B-människa som jag. Det är nog därför jag är mild och mjuk. Jag slipper gå upp mitt i natten 😉

Igår kväll satt vi på verandan och bara njöt av svensk sommarkväll. Runt omkring skördar bönderna åkrarna och det doftar så gott. Så mycket som jag har mediterat och reflekterat i sommar har jag nog aldrig gjort. Jag mår bra av lugnet på landet.

För övrigt har helgen innehållit kräftkalas med supergoda kräftor och trevligt sällskap, tapas med grannen, bakning och jobb med huset. Jag har inte jobbat på taket, utan skött markservice (perfekt arbetsfördelning om du frågar mig) Sen tyckte Kärleken att jag skulle lära mig köra moped och det vågade jag göra. Var ska det här sluta? Det kanske bli ett körkort till slut. Jag behövde bara en anledning…

Den här veckan innehåller kalas för 4-åring, besök på lokala loppisar med grannen och sedvanligt underbart liv på landet och som avslutning blir det folkmusikfestival i goda vänners lag. En perfekt vecka måste jag säga.  Jag undrar om min bostad känner igen mig när jag kommer hem på besök?

För övrigt innehåller mina dagar viktiga obligatoriska sysslor som att plocka hallon, baka goda kakor, dricka kaffe på verandan, ta en cykeltur på grusväg, besök på bibblan och pussa på Kärleken.

Dagens

Djur: hare, snigel, geting, humla, tusenfoting, gråsparv, citronfjäril, bofink, nässelfjäril, skata, kråka, makaonfjäril, kaja, duva, katt, hund samt

femtioelva tusen flugor!

Väder: strålande solsken, lätt bris och klarblå himmel.

Känsla: harmoni och lycka.

Utflykt: med cykel på grusväg/landsväg/cykelväg in till den ”stora” staden för att fynda ny underbar bokupplevelse på biblioteket samt otaliga stopp på hemvägen för att plocka blommor längs grusvägen.

Nu väntar jag på att Kärleken ska komma hem från jobbet och sen åker vi ut till landet för att äta kräftor i trevligt sällskap.

Over & out från livet på landet

blommor

Gott & blandat

På min surfrunda hittar jag ord om kost, familj och väder.

Jag tror på allsidig kost. Sparsamt med raffinerat socker och det glutenstinna vetemjölet. Rikligt med grönsaker och bönor. Fisk, ägg, frö och nötter och bra olja. Frukt och bär. Så närodlat som möjligt. Ekologiskt.

Jag vägrar äta vitaminpiller. Det ska räcka med kosten. Är jobbigt anti-piller. Käkar ingefära i s  f antiinflammatoriskt t ex. Men mitt pillerhat har mer med att jag sett vad pillermissbruk kan göra.

Jag äter bra mat, men också godis, kakor, glass och snacks. Ibland massor, ibland inget. Jag dricker mycket kaffe och ett och annat glas vin. Det viktiga för mig är att må bra och hitta en balans som passar mig. Jag mår bättre nu när jag är rund än när jag var smal. Som smal hade jag bara massa komplex och var aldrig nöjd. När jag började träna tappade jag några kilo, men det viktigaste var att fettet omvandlades till muskler. När foten blir bra kan jag fortsätta träna som jag gjorde hela våren. För jag mår bra av att träna. Var och en måste hitta sin balans.

Jag är särbo och trivs med det. Just nu semestersambo, vilket är underbart. Men man måste inte leva i en traditionell kärnfamilj. Man måste inte bo ihop för att vara ett par. Man kan dela vardag och ändå ha geografiskt avstånd. Det är den mentala närvaron som är viktig och det är skönt att kunna längta.

Solen skiner och det blåser ute. Blåser mycket. Men det är fortfarande sommar.

Ikväll ska jag se på Birgittaspelet och imorgon blir det kräftor. Såna här.