Archive for » februari 21st, 2011«

Bra tv

Jag har sett ett enda tv-program idag.

Jätteintressant och spännande.

Vetenskapens värld har alltid fångat mig  (ja, jag är en kunskapsnörd)

Numera finns kloka Victoria Dying från Hjärnkontoret i redaktionen. (kollade alltid på hjärnkontoret när barnen var små)

Idag handlade programmet om språk och hjärnan.

Se det!

svt play så klart!

Jag vet att det är turbulent i världen och att det händer massor av saker i Libyen och andra länder.

Men jag orkar inte var pk och skriva kloka inlägg om det.  Jag tycker bättre om forskning och kunskap.

The Best – as simple as that – the best

Sportlov

Det här är nog det lataste sportlovet i hela mitt liv, om man enbart räknar fysisk aktivitet.

Jag är inte barn längre.

Jag jobbar inte på fritids.

Jag har inga småbarn.

Jag är inte i Norge på ferie (än)

Ergo inga skidor, inga skridskor, isfiske, utflykter eller pulkaåkning.

Utan jag ser på film, läser böcker, pluggar, hänger på nätet, lyssnar på radio, tycker till i bloggen och dricker kaffe.

Däremellan skurar jag badkar, diskar, lagar mat, dammsuger och vattnar blommor. Katterna får lite omsorg också.

I morse var jag en mycket god mor.
Halv ett i natt (precis innan jag somnade) fick jag ett sms från yngste sonen som löd: väck mig klockan 6!!!!!!!!!!

Så jag ställde min väckarklocka på 6.00, ringde sonen , som talade om att han var vaken och uppe och sedan somnade jag om.Det var ingen uppoffring, eftersom jag har oförskämt god sömn, så fortare än en grisblink sov jag gott och vaknade utvilad strax efter 8.

Jag funderar på om jag ska baka en kaka, innan jag fortsätter med min hemtenta.

Jag har några dagar nu när jag kan bara vara och göra vad jag känner för. Jag behöver samla krafter.

På torsdag smäller det!

Jag menar, hur tänkte jag,  när jag planerade att åka till Norge när VM börjar?

Så det blir 4 dagar i ständigt ställningskrig =) Med tävlingarna på norsk tv!
Jag kommer att umgås mer med bästisens man än bästisen. Hon har en defekt nämligen. Sport är totalt ointressant i hennes värld. Jaja, även solen har sina fläckar.

Heja Sverige!!!

Brist

Jag läser och läser, men det är en stor brist på information.

Det är inte lätt att söka en utbildning, när innehåll, inriktningar och utförlig information ska publiceras under våren 2011.

Jag vill ha information nu!

Men utifrån den information jag har idag, så ser det ut som att jag enbart kan läsa till yrkeslärarexamen i dagsläget. Vill jag ha en gymnasielärarexamen måste jag först läsa 10 p i mitt ämne (man ska ha minst 120 p), 60 i ett annat samt 90p pedagogik. Det tar emot lite måste jag erkänna. Helt plötsligt duger inte de drygt 200p jag har.

Det är tur att jag ska åka till Karlstad universitet på öppet hus med mina elever om två veckor. Då ska jag förhoppningsvis få mer tydlig information.

Eller så får jag väl vika av på skolledarvägen…

Fast än så länge har jag ett jobb, så jag gråter inte. Det finns de som har det värre.

Problemet med skolan, som jag ser det, är inte i första hand obehöriga lärare, utan arbetsgivare som är besatta av att spara pengar och en otydlig ledning. Det saknas visioner som har förankring i verkligheten och en vilja att satsa på framtiden. Skolan kostar pengar. Men man investerar i framtiden när man satsar på skolan. Den får dock  inte bli en mjölkko för arbetsgivare, oavsett om det är kommunal eller privat verksamhet.

Nu ska jag var en god husfru och skura badrummet. Nog med debatt för idag 😉

Obehörig

På facebook diskuterar några kollegor lärarlegitimation och behörighet.

Jag hör den kategori lärare som de så föraktar: obehörig. Jag har ämnesbehörighet, men saknar en kurs för formell behörighet att undervisa som gymnasielärare. Jag har läst pedagogik, men inte tillräckligt för att få lärarlegitimation i juli. Jag har ingen lärarexamen.

Lärarlegitimation som nu införs har skärpt upp kraven och det tycker jag är bra. Men det innebär också att en sån som jag måste läsa in en hel del för att få min legitimation. Jag är dock beredd på att genomföra den ansträngningen, eftersom jag inbillar mig att jag är bra på det jag gör.

Så jag har fått diskutera med mig själv och fundera på vad jag vill och jag har kommit fram till att jag ska läsa pedagogik på distans för att få lärarexamen. Sen måste jag läsa in ett ämne till (fattar inte om mina fritidspedagogstudier kan ge mig behörighet i yrkesämnen) och där uppstår ett problem: vad ska jag läsa?

Än så länge finns det inga tydliga riktlinjer från uppdragsgivarna om hur man ska kunna fortbilda sig genom t ex lärarlyftet för att kunna få sin lärarlegitimation.

Men jag är obehörig, formellt sett. Jag har ingen tillsvidare-anställning, utan får söka mitt jobb varje år.

Enligt mina kollegor är obehöriga lärare av ondo.

Obehöriga lärare sätter självklart för höga betyg (där fick vi svaret till betygsinflationen) och gör vad som helst arbetsgivaren vill, bara för att få behålla jobbet. Men det värsta är att obehöriga lärare hindrar behöriga, kompetenta lärare att få jobb.

Vill ni att jag slutar idag?

Eller hur ska jag tolka er debatt?

Jag älskar mitt jobb. Jag har ett brinnande intresse för mitt ämne (har 110 p + 2 års andra studier) jobbar med både social utveckling och lust till att lära mer. Har pedagogiska studier (för yngre barn) men är obehörig.

Några av de bästa lärarna är obehöriga. Lämpligheten sitter inte alltid i ett dokument.

Det talas om Lärarförbundet och förskollärare som om de är mindre värda än LR och gymnasielärare. Förskollärarna gör så att gymnasielärarnas löner är låga. Borde man i stället inte samarbeta för att det ska bli bättre för alla inom samma yrkeskår?

Är en gymnasielärare värd högre lön än en förskollärare? Ja, p g a utbildningen längd och inget annat. Men är gymnasieläraren värd 15 000 kr mer per månad kan man fråga sig?

Skärp upp lärarutbildningen.

Ställ högre krav på arbetsgivaren.

Ge obehöriga möjlighet att skaffa behörighet.

Men tala inte så föraktfullt om era kollegor och medmänniskor.

Vi har också ett värde.